MITÄ AJATTELEN TAITEESTA, OPPIMISESTA JA OPETTAMISESTA
Taide on esteettinen kokemus johon ei aina tarvita kieltä. Se ilmaisee tunteita sanoitta ja voi olla avaava ja ihmisiä yhdistävä foorumi. Vaikka taideteokset voivat olla katoavia, kokemuksemme taiteesta ja taiteen tekemisestä pysyy. Juuri kokemukset ovat tärkeitä oppimisen ja kehittymisen kannalta. Olen aina korostanut taiteellisen prosessin tärkeyttä enemmän kuin itse lopullista teosta. Ilman prosessia ei ole kokemusta ja ilman kokemusta ei ole oppimista. Pidän tärkeänä antaa nuorille vapaat kädet omalle luovuudelle. Taide on hyvä väline omien ideoiden ja itseilmaisun kehittymiseen.
Taide ei kuulu ainoastaan museoihin vaan elämme sen keskellä. Visuaalisuus on jokapäiväistä elämääme, se on osa arkeamme vaikka emme välttämättä aina huomaa sitä. Taide on kuitenkin tärkeä osa yhteiskuntaamme. Muun muassa jatkuvasti ympärillämme oleva mediamaailma koostuu visuaalisista ärsykkeistä, joiden ymmärtämiseen tarvitaan aikuisen tukea ja tietoa. Taidekasvattajana koen tärkeäksi keskustella oppilaiden kanssa ympäristöstämme ja siihen liittyvistä vaikutuksista omaan identiteettiimme.
TAIDE JA OPPIMINEN ON VUOROVAIKUTTEISTA
Dialogia käydään oppilaiden, opettajan ja taiteen välillä. Oppilaan kasvulle on tärkeää laajentaa kokemusmaailmaansa koulusta myös lähiympäristöön. Haluaisin tuoda kouluun yhteisöllistä taidekasvatusta muun muassa ympäristötaiteen keinoin. Oppimisympäristö voi laajentua luokasta koulupihalle ja sieltä muualle ympäristöön. Yhteistyö paikallisten organisaatioiden, yhdistysten, taiteilijoiden ja kulttuuri-instituutioiden kanssa on maailmaa avartavaa, yhteistyöhön, oma-aloitteisuuteen ja vastuullisuuteen kasvattavaa. Tavoitteenani on tukea oppilaan kykyä kehittää vastuullisuuttaan ja haastaa itse pohtimaan ja tutkimaan. Tällöin oppimisympäristön on oltava sellainen, jossa oppilaat voivat ilmaista itseään turvallisesti ja rakentavasti.
Opettajana haluaisin olla oppilaita ja heidän oppimistaan kunnioittava, juuri oppilaita varten oleva aikuinen koulussa. Pidän kuuntelevaa ja keskustelevaa otetta opetukseen tärkeänä, jotta oppilaiden omat näkemykset välittyisivät.
OMIEN TIETOJEN JA TAITOJEN KEHITTÄMINEN ON TÄRKEÄ OSA OPETTAJUUTTA
OMIEN TIETOJEN JA TAITOJEN KEHITTÄMINEN ON TÄRKEÄ OSA OPETTAJUUTTA
Pidän tärkeänä osana opettajuutta oman asiantuntijuuden ylläpitämisen. Tämä kehitystyö on jatkuvaa prosessia, sillä kuvataide uudistuu ja opettajan on uudistuttava sen mukana. Koska kiinnostukseni kuvataiteeseen on intohimoinen, pidän jatkuvasti silmäni ja korvani auki löytääkseni uusia ideoita opetustyöhöni. Ajan muuttuessa tavat opettamiseen ja oppilaiden motivointiin myös muuttuu. Pidän tärkeänä luoda oppilaita kiinnostavia ja mahdollisimman monipuolisia tehtäviä, jotka ovat rakennettu oppimista hyödyttävällä tavalla ja jotka ovat ikätasopedagogiikan mukaisia.
Taiteen tekeminen on prosessi, joka voi viedä aikaa ja olla monimutkainenkin. Lapsen on hankala hahmottaa kokonaisuuksia ja siksi pidän opettajan hyviä organisointitaitoja tärkeinä. Opetuksessani pyrin ottamaan huomioon erilaiset oppijat ja motivoimaan niin, että jokainen oppilas pystyisi kokemaan onnistumisen iloa ja osaisi nauttia taiteesta ja kulttuurista koko elämänsä ajan.