OPETUSKOKEMUS


 
Olen toiminut kuvataideopettajana kansalaisopistossa, yliopistossa ja työväenopistossa sekä tehnyt kuvataideopettajan sijaisuuksia lukiossa ja yläkoulussa. Opiskeluaikanani keräsin opetuskokemuksia opetusharjoitteluista ala- ja yläkoulusta, lukiosta sekä erilaisista työpajoista. 

Olen koonnut tälle sivulle kuvia muutamista opetuskokemuksistani.




LASTEN TAITEENPERUSOPETUS
Pudasjärven kansalaisopistossa 2013-2014
Opetan lasten taiteen perusopetusta. Lapset ovat syventyneet tunneilla erilaisiin taiteen
 tekniikoihin ja ilmaisutapoihin sekä päässeet tekemään lyhytelokuvia.


Lasten taiteen perusopetuksessa järjestämme näyttelyn, jossa
lasten ja nuorten tekemät taideteokset ja elokuvat pääsevät esille.





1-5 VUOTIAIDEN TAIDEOPETUS
Pudasjärven kansalaisopistossa 2013-2014
Opetan aivan pienille lapsille taidetta. Leikin kautta
lapset pääsevät luomaan taidetta, kokeilemaan
erilaisia materiaaleja ja ilmaisutapoja. 




SUOMI-START TAIDEOPETUS
Pudasjärven kansalaisopistossa 2013-2014
 

Suomistartti on suomen kielen ja kulttuurin koulutus Pudasjärvellä.
Työssäni teen yhteistyötä suomen kielen opettajan kanssa.
Taiteen avulla opiskelijat oppivat suomen kieltä, kulttuuria ja luontoa.
Opetuksessa korostetaan toiminallisuutta.

Voit seurata Suomi-startin toimintaa tästä.





MEDIA- JA EDITOINTIOPETUS
Pudasjärven kansalaisopistossa 2013-2014

 
Pudasjärven kansalaisopisto ja kulttuuritoimi yhdessä
mahdollistavat nuorille media- ja editointikurssin, jossa
toimin opettajana. Nuoret saavat kokemusta lyhytelokuvien
ja animaatioiden luomisesta, käsikirjoituksen tekemisestä,
ohjaamisesta, näyttelemisestä aina editointiin asti.
 
 
 
Työssäni teen yhteistyötä näyttämötaiteen kanssa. Olemme
media-ja editointikurssin nuorten kanssa yhdessä valmistaneet
teatteriryhmä Jippii:n näytöksiin videoita, jotka toimivat
yhtäaikaisesti lavalla reaaliaikaisen näytelmän kanssa
kertoen ja täydentäen näyteltyä tarinaa. 


 

 
KERAMIIKKA
Pudasjärven kansalaisopistossa 2013-2014

Opetan aikuisille keramiikkaa, jossa luodaan lasitettuja keraamisia
koriste- ja käyttöesineitä käsinrakentelu- ja valutekniikoin.
 
 


MAALAUSRYHMIEN OPETUS
Pudasjärven kansalaisopistossa 2013-2014

Maalausryhmissä olen opettanut kuvantekemisen eri
maalaustekniikoita kuten öljy-, akryyli- ja akvarellimaalausta.


Aikuisten kevätnäyttelyn juliste.

Iijokiseutu 8.4.2014




KIERRÄTYSKORUTYÖPAJAT
Pudasjärven kansalaisopistossa 11.12.3013 ja 9.4.2014


Järjestin Pudasjärven kansalaisopistolla työpajan, jossa
kierrätysmateriaalista tehtiin koruja. Materiaaleina koruissa
käytettiin muun muassa vanhoja tapetteja, aikakausilehtien kansia,
vetoketjuja ja nappeja. Työpajaan osallistuneet innostuivat
mahdollisuudesta luoda kierrätettävästä materiaalista jotain uutta ja
kaunista ja opiskelijoiden toiveesta työpaja sai jatkoa syksyllä 2014. 
Pudasjärvilehti nro 14/ 2.4.2014



TAIDE- JA YMPÄRISTÖPEDAGOGIIKKA
Lapin yliopistossa 26.4-27.5.2011


Opetin ympäristötaidetta Lapin yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijoille
taide- ja ympäristöpedagogiikan kurssilla. Perehdytin opiskelijat uitto-
teemaan, josta he rakensivat ryhmissä Rovaniemen Arktiseen puutarhaan
pajuveistoksia. Kurssin taustalla oli yhteistoiminnallinen oppiminen.




UNISUKELLUSTYÖPAJA
Rovaniemen taidemuseolla 12.5.2010
 
Lapin yliopisto järjesti yhteistyössä Rovaniemen taidemuseon kanssa
 näyttelyn "Välitila". Näyttelyssä liikuttiin unen ja valveen välitilassa.
Unta lähestyttiin monesta näkökulmasta; nukkumaan menemisen ja
unien näkemisen maailmasta, heräämiseen ja arjen totuuteen.

Näyttely sisälsi eri ikäisille tarkoitettuja työpajoja, joissa unet kietoutuivat
jännittäviksi kokemusmatkoiksi. Ohjasin päiväkoti-ikäisille ja ekaluokkalaisille
 tarkoitettua "Unisukellus" työpajaa, jossa sukellettiin unen ihmeelliseen
maailmaan tarinankerronnan kautta. Satuleikkien avulla lapset lähestyivät
taideteoksia ja löysivät hauskoja merkityksiä ohjaajan tukemana.

Kuvissa Karinrakan päiväkodin eskarit "Unisukellus" työpajassa.




OPETUSHARJOITTELUT


KENTTÄHARJOITTELU
Limingan Kansanopisto-Taidekoulun Lasten ja nuorten kuvataidepajassa 7.-18.6.2010.

Halusin saada opetuskokemusta myös kansanopistosta. Kenttäharjoittelussa
Limingan taidekoulussa pääsin ohjaamaan  6-13 vuotiaita lapsia taideleirillä.
Piirsimme, maalasimme ja teimme grafiikkaa. Rakensimme merirosvolippuja
ja piilotimme lasten valmistamia aarteita. Teokset saivat huomiota leirin
 lopussa järjestetyssä taidenäyttelyssä.

Osa lapsista osallistui viikon mittaiselle jatkoleirille, jossa teimme yhdessä
vaha-animaation "Pelottava partioleiri". Lapset piirsivät käsikirjoituksen
sarjakuvana, valmistivat muovailuvahasta tarinan hahmot ja maalasivat lavasteita.
Kuvasimme yhdessä filmin ja äänitehosteet nauhoitettiin lasten suusta. 
 
 
 
SYVENTÄVÄ HARJOITTELU
Oulun Suomalaisen yhteiskoulun lukiossa 2011, KU1 ja KU2


Suomalaisen yhteiskoulun lukio on painottunut taiteeseen, joten
tästä syystä halusin päästä syventämään taitojani kyseiseen kouluun
ja saamaan lisää opetuskokemusta. Syventävässä harjoittelussa opetin
KU1 värioppia ja akvarellitekniikkaa. Oppilaat maalasivat värikkäät
 omakuvat käyttäen erilaisia väriharmonioita.

KU2 ryhmässä perehdytin oppilaat muotoiluun, koska  World Design
Capital Helsinki 2012 oli tuolloin ajankohtainen puheenaihe.
Oppilaat tutustuivat muotoiluun kierrätysmateriaaleista ja toteuttivat
itse valitsemalleen kohderyhmälle suunnittelemansa
asusteen kodin poisheitettävistä jätteistä.

Ylimmässä kuvassa: "karvakorut" on toteutettu papiljoteista.
 Keskellä vasemmalla rannerengas virkattu kasetin ääninauhasta
Keskellä oikealla rannerengas tehty jalkapallosta.
Alimmassa kuvassa rannerengas on tehty muttereista ja
vanhan kellon kiinnitysmekanismista.  


 
 
3. OPETUSHARJOITTELU
Lyseonpuiston lukiossa 2011, KU1 ja KU2
 


   KU1 Opetin kuva-analyysia ja pohdimme oppilaiden kanssa kriittisesti
 mainostamisen merkitystä ja välttämättömyyttä. Tutustutin oppilaat
ympäristön visuaaliseen ilmeeseen ja käyttögrafiikan muotoihin.
 Oppilaat suunnittelivat tuotemerkin ja toteuttivat sen monotypia-tekniikalla.

KU2 Tutustutin oppilaat tilataiteeseen ja tarkastelimme Venetsian
arkkitehtuuribiennaalia. Oppilaat toteuttivat ryhmissä kierrätysmateriaalista
 tilataideteokset, joka parantaisi epämiellyttäväksi koettuja paikkoja
 koulussa. Teokset sijoitettiin eri puolille koulurakennusta.

Koekoodilla järjestimme parin kanssa muun muassa pelin, jossa
opiskelijat tutkivat tekemiään teoksia pöydän ympärillä ja keskustelivat niistä.


 

 
2. OPETUSHARJOITTELU
Rantavitikan peruskoulussa 2010, 8. luokassa.
 

Toisessa opetusharjoittelussa opetin kahdeksasluokkalaisille muun muassa
taidegrafiikkaa. Tutkimme oppilaiden kanssa erästä klassikkoelokuvaa
nykypäivän kontekstissa, keskustelimme hyvistä tavoista ja oppilaat
 tekivät aiheesta puhuttelevat mainokset sekä tutkimme visuaalista
illuusiota ja teimme illuusio-omakuvan kollaasitekniikalla.


 
1. OPETUSHARJOITTELU
Rantavitikan peruskoulussa 2010, 1. luokassa.


Ensimmäisessä opetusharjoittelussani opetin ekaluokkalaisille
akvarellimaalausta. Oppilaat toteuttivat yhteistyönä maalatun revontulimaiseman.